Porozmawiajmy z naszymi seniorami
Okres Świąt to czas spotkań z najbliższymi. Policjanci apelują by rozmawiać z seniorami o oszustwach, jakimi zagrożone są osoby starsze. Przestępcy mogą próbować wyłudzić pieniądze w rozmowie telefonicznej podając się za policjanta, prokuratora czy też pracownika banku. Zwiększenie świadomości może uchronić naszych najbliższych przed oszustwem!
Podczas trwających Świąt Bożego Narodzenia mamy czas oraz możliwość by porozmawiać z naszymi seniorami o zagrożeniach jakie mogą ich spotkać. Profilaktyka prowadzona przez policjantów jest bardzo ważna, ale przypominamy, że do naszych babć i dziadków najskuteczniej trafimy my sami. Seniorzy narażeni są na działania oszustów, którzy mogą się podszywać za wnuczka, policjanta, prokuratora czy też pracownika banku. W wyniku działania amatorów cudzego mienia nasi najbliżsi mogą stracić oszczędności życia. Korzystając z okazji spędzania rodzinnych świąt zachęcamy do rozmów i wspólnej dyskusji z seniorami. Przypominamy! Oszuści kontaktują się z ofiarą telefonicznie, podając się za funkcjonariusza czy też pracownika banku. Następnie informują o tym, że nasze oszczędności są zagrożone albo ktoś z naszych bliskich miał wypadek i potrzebuje pomocy finansowej. W takiej sytuacji niezwłocznie musimy się rozłączyć i zadzwonić na numer alarmowy!
O czym należy pamiętać?
-W momencie, gdy ktoś podając się przez telefon np. za krewnego, policjanta, adwokata itp. będzie żądał pieniędzy, funkcjonariusze radzą, by natychmiast zakończyć taką rozmowę telefoniczną!
-Nie działajmy w pośpiechu, dajmy sobie czas do namysłu. Jeżeli mamy wątpliwości lub nie wiemy, jak zareagować powiedzmy o podejrzanym telefonie komuś z bliskich (trzeba pamiętać o dokładnym odłożeniu słuchawki lub skorzystać z innego aparatu telefonicznego!). Zawsze potwierdzajmy taką „prośbę o pomoc” kontaktując się z osobą, za którą podaje się rozmówca - wystarczy wykonać jeden telefon, aby uchronić swoje oszczędności.
-Pamiętajmy, by pod żadnym pozorem nie przekazywać pieniędzy osobom, których nie znamy oraz nie wpuszczać ich do domu czy mieszkania. Nie podajmy również haseł i loginów do bankowości mobilnej ani nie przelewajmy pieniędzy na wskazane konto bankowe.
-Jeśli chcemy wyeliminować niechciane anonimowe połączenia można skorzystać z usługi oferowanej przez operatorów sieci telefonicznych i zablokować połączenia z numerów zastrzeżonych.
Wykorzystajcie ten czas, porozmawiajcie ze swoimi seniorami o zagrożeniach. A może właśnie ta jedna rozmowa zadecyduje o tym, że senior nie da się oszukać?
młodszy aspirant Aneta Placek