Uważaj na oszustów podszywających się pod policjantów!
W ostatnim czasie na terenie powiatu skierniewickiego doszło do dwóch przypadków oszustw, w których sprawcy podszyli się pod funkcjonariuszy Policji. Ofiary, w wyniku manipulacji i presji psychicznej, przekazały swoje oszczędności osobom, które podawały się za policjantów. Policja apeluje – nie dajmy się oszukać!
Policja nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy! Prawdziwi funkcjonariusze nigdy, w żadnej sytuacji, nie będą od Ciebie wymagać:
- przekazanie komuś pieniędzy,
- przelanie pieniędzy na jakiekolwiek konto,
- pozostawienie gotówki w umówionym miejscu,
- wyrzucenie pieniędzy przez okno lub przekazanie ich rzekomym funkcjonariuszom.
Każdy taki telefon to oszustwo. Jak reagować na podejrzany telefon? Jeśli odbierzesz telefon, w którym ktoś podaje się za policjanta, prokuratora lub pracownika jakiejkolwiek instytucji i żąda pieniędzy:
- Natychmiast się rozłącz!
- Nie kontynuuj rozmowy – każda minuta rozmowy to większe ryzyko manipulacji.
- Odczekaj kilkanaście sekund, a następnie zadzwoń pod numer 112 i poinformuj o sytuacji.
- Skontaktuj się z kimś z rodziny i powiedz, co się wydarzyło.
- Nigdy nie przekazuj gotówki, danych osobowych, haseł ani informacji o swoich kontach bankowych.
- Nie informuj, w jakim banku posiadasz oszczędności i nie udzielaj żadnych danych osobistych przez telefon.
Rodzino – to od Was zależy bezpieczeństwo seniorów!
Apelujemy do wszystkich rodzin – rozmawiajcie z Waszymi rodzicami i dziadkami! To właśnie codzienne przypominanie zasad bezpieczeństwa jest kluczowe, by seniorzy nie dali się zmanipulować.
Przypomnijcie im, że:
- Policja nigdy nie prosi o pieniądze.
- Nie wolno ufać nieznanym rozmówcom.
- Po każdym podejrzanym telefonie trzeba się rozłączyć i zadzwonić na numer 112.
- Nie wolno zostawiać pieniędzy w żadnym wskazanym miejscu ani przekazywać ich obcym osobom.
Oszuści dzwonią często wieczorem.
Sprawcy bardzo często dzwonią w godzinach wieczornych, gdy seniorzy są już sami w domu lub odpoczywają. Wykorzystują wtedy zmęczenie i emocje, podszywają się pod bliskich („twój wnuk miał wypadek”, „córka potrąciła człowieka”) i żądają natychmiastowej wpłaty pieniędzy. Nie dajmy się zwieść! Po takim telefonie należy się rozłączyć, odczekać chwilę i zadzwonić do rodziny lub na numer 112.
Pamiętaj! Policja nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy, nie angażuje obywateli w tajne działania i nie informuje telefonicznie o prowadzonych czynnościach.
Każdy, kto odbierze telefon z żądaniem pieniędzy, powinien natychmiast się rozłączyć, poinformować o tym Policję i rodzinę.
Najbliższa rodzina ma ogromną rolę w ochronie seniorów. Jeszcze dziś porozmawiajmy z naszymi bliskimi, odwiedźmy ich, przypomnijmy o zasadach bezpieczeństwa. Jedna rozmowa może uchronić ich przed utratą oszczędności całego życia.
młodszy aspirant Aneta Placek