Informacje

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Nie daj się oszustom

Coraz więcej osób ma świadomość tego, w jaki sposób działają sprawcy oszustw i jak nie stać się ich ofiarą. Przestępcy nie pozostają jednak w tyle i modyfikują swoje działania. W ostatnim czasie często wykorzystywaną przez nich metodą jest tzw. kradzież „na policjanta”. Sprawcy wykorzystują zaufanie społeczeństwa do funkcjonariuszy Policji i wyłudzają pieniądze od starszych osób.

 

Jak działają oszuści?

Sposób działania sprawców jest podobny.

„Fałszywy funkcjonariusz” podaje często wymyślone nazwisko, a nawet numer odznaki,  czasem dla uwiarygodnienia swojej osoby prosi aby nie przerywać rozmowy telefonicznej i wybrać numer na Policję. Wtedy inny głos w słuchawce przekonuje ofiarę, że bierze udział w akcji rozpracowania oszusta. Czasem też oszuści mogą zapukać do domu, podając się za inkasenta, listonosza, pracownika administracji, czy policjanta.

Sprawcy oszustw wywierają na ofiarach presję czasu. Nie dają chwili na zastanowienie się, czy sprawdzenie informacji o dzwoniącym. Mogą przekonywać seniorów,  że ich pieniądze pomogą w schwytaniu przestępców. Mówią czasem, że gotówka przechowywana na koncie nie jest bezpieczna, a oszust ma do nich łatwy dostęp. Przestępcy podając się za funkcjonariuszy, grożą konsekwencjami prawnymi, jeżeli ich rozmówca nie będzie współpracował.

Tuż po przekazaniu pieniędzy kontakt się urywa, a przestępcy znikają ze wszystkimi oszczędnościami ofiary.

Jak nie stać się ofiarą oszustów?

Przede wszystkim należy zachować ostrożność – jeżeli dzwoni do nas ktoś, kto podszywa się pod członka naszej rodziny i prosi o pieniądze, nie podejmujmy żadnych pochopnych działań. Nie informujmy nikogo telefonicznie o ilości pieniędzy, które mamy w domu lub jakie przechowujemy na koncie. Nie wypłacajmy z banku wszystkich oszczędności.

Zadzwońmy do kogoś z rodziny, zapytajmy o to czy osoba, która prosiła nas o pomoc, rzeczywiście jej potrzebuje. Pamiętajmy, że nikt nie będzie nam miał za złe tego, że zachowujemy się rozsądnie. Nie ulegajmy presji czasu wywieranej przez oszustów.

W szczególności pamiętajmy o tym, że funkcjonariusze Policji NIGDY nie informują o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie! Nigdy nie proszą też o przekazanie pieniędzy nieznanej osobie.

W momencie, kiedy ktoś będzie chciał nas oszukać, podając się przez telefon, za policjanta – zakończmy rozmowę telefoniczną! Nie wdawajmy się w rozmowę z oszustem. Jeżeli nie wiemy jak zareagować powiedzmy o podejrzanym telefonie komuś z bliskich.

Niestety problemem jest to, że osoby pokrzywdzone nie są często w stanie przywołać w pamięci danych, które wymieniali oszuści. Nie mogą sobie przypomnieć  wyglądu sprawców, i nie potrafią rozpoznać ich po głosie.

Policjanci w całej Polsce zatrzymują kolejne osoby zajmujące się oszustwami jednak na miejsce jednej rozbitej grupy oszustów pojawiają się kolejne. Tym ważniejsze jest więc, aby jak największa liczba osób, zwłaszcza starszych, miała świadomość tego w jaki sposób działają przestępcy i jak uchronić się przed kradzieżą.

Zwracamy się z apelem, zwłaszcza do osób młodych - informujmy naszych rodziców i dziadków o tym, że są osoby, które mogą chcieć wykorzystać ich życzliwość. Powiedzmy im jak zachować się w sytuacji kiedy ktoś zadzwoni do nich z prośbą o pożyczenie dużej ilości pieniędzy. Zwróćmy uwagę na zagrożenie osobom starszym, o których wiemy, że mieszkają samotnie. Spotykamy się nieraz z członkami rodziny, z którymi na co dzień nie mamy kontaktu. Wykorzystujmy okoliczności – tak obiady świąteczne jak i przypadkowe spotkania na ulicy i ostrzegajmy bliskich przed zagrożeniami.

Źródło pomocn: (kr, BSK KGP)

Aby nie dać się oszukać i okraść przestępcom należy pamiętać o przestrzeganiu podstawowych zasad bezpieczeństwa.

Pamiętaj!

1) Nie wolno! otwierać drzwi osobom, których nie znamy.

2) Nie wolno ! wpuszczać do domu obcych, nie mamy takiego obowiązku.
§ Każda wizyta przedstawiciela gazowni czy elektrowni jest wcześniej zapowiadana.
§ Podczas takiej kontroli zadbaj, aby wraz z Tobą w domu był ktoś zaufany.
§ Jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości, zadzwoń do tej instytucji, upewnij się, czy taka osoba tam pracuje i jest upoważniona do kontroli.
3) Nie wolno! wpłacać należności, ani przyjmować rzekomej nadpłaty od „inkasentów”.
4) Nie wolno ! rozmieniać pieniędzy nieznajomym, im chodzi głównie o rozpoznanie, gdzie przechowujemy oszczędności.
5) Unikaj kupowania artykułów za podejrzanie niską cenę, im „większa okazja” tym większe prawdopodobieństwo oszustwa.
6) Uważaj na fałszywych członków rodziny! W rozmowie telefonicznej nie ufaj osobom podającym się za Twoich krewnych. Rzekomy wnuczek, czy siostrzeniec, telefonując do Ciebie udaje, że znajduje się w krytycznym położeniu i prosi o natychmiastową pożyczkę. Oszuści sprytnie przekazują historie o wypadkach, n powtarzalnych okazjach na zakup domu, i proszą o przekazanie pieniędzy swojemu koledze lub koleżance, których nikt nigdy nie widział. W takich sytuacjach w każdym przypadku sprawdzić, czy nie mamy do czynienia z oszustem. Natychmiast zadzwoń do prawdziwego krewnego, za którego podawał się rozmówca, tylko w ten sposób upewnisz się z kim rozmawiałeś.

Jeśli masz jakiekolwiek podejrzenia

DZWOŃ NATYCHMIAST NA POLICJĘ

TEL. 997!!!

Powrót na górę strony