Uważaj na rzekomych funkcjonariuszy!
Skierniewiccy policjanci ostrzegają przed oszustwami z użyciem tak zwanej legendy. Okazuje się bowiem, że cały czas na skierniewickim terenie zdarzają się sytuacje, w których seniorzy tracą swoje oszczędności po kontakcie z oszustem podającym się za różne postaci.
Oszuści działający metodą „na wnuczka”, „na policjanta”, w ramach rzekomych akcji Policji zwalczających fałszerstwa cały czas są aktywni. Dlatego też, warto przypominać i omawiać metody wykorzystywane przez tych przestępców. Na powyższym przykładzie, kolejny raz przestrzegamy przed niezweryfkowanymi kontaktami z osobami obcymi. Podkreślamy jednocześnie, że policjanci nie kontakują się telefonicznie w sprawach w tak poważnych, jak prowadzenie śledztwa w sprawie fałszerstwa pieniędzy, a tym bardziej nie polecają wykonywania żadnych przelewów, ani wypłat z konta.
Z punktu widzenia oszustw tego typu bardzo ważny jest czas – im szybciej powiadomiona zostanie Policja, tym większe są szanse na ujęcie sprawców przestępstwa.
Ponadto bardzo istotną rolę odgrywają bliscy osób starszych czy nieporadnych – informujmy osoby, którymi się opiekujemy, o tym z kim i gdzie skontaktować się w pierwszej kolejności, gdy dochodzi do sytuacji przypominających wyłudzenie.
PAMIĘTAJMY!
Nie bądźmy łatwowierni, zawsze stosujmy zasadę ograniczonego zaufania, sprawdzajmy wiarygodność uzyskiwanych informacji, potwierdzajmy numery telefonów w przypadku osób powołujących się na różnego rodzaju instytucje, nie klikajmy w podejrzane linki. Pomysłowość przestępców jest ogromna, wykorzystują rożne metody i socjotechniki aby uzyskać swój cel.
Skala oszustw „pod legendą” jest ogromna. Dla rozbudzenia wyobraźni jak bardzo przebiegli potrafią być sprawcy oszustw, poniżej przedstawiamy tylko kilka najczęściej stosowanych przez oszustów metod, przy użyciu których chcą nas pozbawić oszczędności i wszelkich wartościowych przedmiotów.
„NA WNUCZKA” – przeważnie sprawcy dzwonią na telefon domowy, przedstawiając się jako wnuk, wnuczka, siostrzeniec lub siostrzenica (głos w telefonie jest zniekształcony i starsi ludzie często myślą, iż faktycznie dzwonią osoby z rodziny). Tłumaczą „dziadkowi” lub „babci”, na przykład, że są sprawcami kolizji lub wypadku. W związku z tym proszą o pożyczenie pieniędzy w celu wypłacenia odszkodowania, by uniknąć odpowiedzialności za spowodowanie zdarzenia. Oszuści informują, że nie mogą osobiście przyjechać po pieniądze, podając jakiś błahy powód. W związku z czym wyślą po nie swojego dobrego znajomego lub kolegę. Po jakimś czasie ów znajomy „wnuczka” zjawia się w mieszkaniu ofiary
po pieniądze.
„NA LITOŚĆ” - do mieszkań pukają osoby, które proszą o coś do jedzenia lub picia, twierdząc, że niedawno zmarł im ojciec, a matka przebywa w szpitalu lub też znajdują się w innej bardzo trudnej sytuacji. Starsze osoby nie zastanawiając się ani przez chwilę nad udzieleniem pomocy, przygotowują posiłek, a w tym czasie oszuści okradają mieszkanie.
"NA ORGANIZACJĘ" - oszuści, podając się za pracowników opieki społecznej, urzędu skarbowego, PCK, ZUS-u, gazowni, wodociągów czy administracji, wyłudzają pieniądze, twierdząc, iż zostało
nam przyznane świadczenie pieniężne lub materialne, zwrot podatku, większa emerytura bądź renta, w związku z czym muszą coś wypełnić. Wtedy na ogół są zapraszani do mieszkań i zaczynają obserwować domowników. Potem wyłudzają fikcyjne opłaty np. na znaczki skarbowe. Czasami jednak działanie to ma na celu wskazanie miejsca, gdzie przechowujemy pieniądze. Później złodziej prosi o podanie np. szklanki wody. Nieświadoma niczego osoba idzie do kuchni, a gdy wraca, nie ma już ani oszusta, ani pieniędzy.
CBŚNA „AMERYKAŃSKIEGO ŻOŁNIERZA” - oszust wyszukuje w Internecie samotne osoby, po czym nawiązuje z nimi kontakt. Posługując się zdjęciami z sieci, przedstawia się jako amerykański żołnierz, który aktualnie jest poza granicami swojego kraju. Oszust poprzez regularny kontakt i przedstawienie fałszywych historii z życia zdobywa zaufanie ofiary, a następnie prosi o pomoc finansową na zakup biletu lotniczego do Polski lub bardzo drogie leczenie. Gdy ofiara oszustwa prześle pieniądze na konto przestępcy, zostaje bez ukochanego i bez pieniędzy.
OSZUSTWA ZWIĄZANE Z DZIAŁALNOŚCIĄ CHARYTATYWNĄ
Oszust często nawiązuje kontakt z ofiarą przez e-mail, pocztę tradycyjną lub telefon, prosząc o przesłanie przekazu pieniężnego z datkiem dla osoby fizycznej, aby pomóc ofiarom niedawnej katastrofy lub wypadku (na przykład powodzi, cyklonu lub trzęsienia ziemi). Legalnie działające organizacje charytatywne nigdy nie proszą o przelew datków przekazami pieniężnymi na rachunki osób fizycznych.
OSZUSTWA ZWIĄZANE Z SYTUACJAMI AWARYJNYMI
Ofiarą manipuluje się tak, aby sądziła, że wysyła pieniądze, aby pomóc przyjacielowi lub bliskiemu w nagłej potrzebie. Wykorzystuje się przy tym naturalną troskę o osoby najbliższe, aby ofiara szybko wysłała pieniądze.
WYMUSZENIE
Groźby dotyczące życia, utraty wolności lub inne żądania oszustów w celu wyłudzenia pod przymusem pieniędzy, mienia lub usług od ofiary ze względu na rzekome długi oraz stosowanie gróźb w przypadku odmowy współpracy.
KRADZIEŻ TOŻSAMOŚCI
Złodzieje tożsamości wykorzystują dane osobowe (np. numery PESEL, informacje o koncie bankowym i numery karty kredytowych), aby podawać się za inną osobę. Może chodzić m.in. o otwarcie rachunku bankowego, wyczyszczenie istniejącego rachunku, złożenie wniosku o zwrot podatku lub pokrycie rachunku za usługi medyczne.
OSZUSTWA ZWIĄZANE Z ZAKUPAMI PRZEZ INTERNET
Oszuści wykorzystują strony internetowe lub portale ogłoszeniowe online do reklamowania nieistniejących produktów, takich jak telefony komórkowe, bilety na imprezy czy samochody. Zachowaj ostrożność, gdy wysyłasz pieniądze w odpowiedzi na ogłoszenie zamieszczone w Internecie.
OSZUSTWA ZWIĄZANE Z LOTERIAMI/NAGRODAMI
Ofiara otrzymuje informację o wygranej na loterii, zdobyciu nagrody lub wygraniu zakładu pieniężnego oraz o konieczności przesłania pieniędzy na pokrycie podatku lub opłat od wygranej. Ofiara może otrzymać czek z częścią wygranej, ale po jego zdeponowaniu i przesłaniu pieniędzy, okazuje się, że czeku nie można zrealizować.
OSZUSTWA ZWIĄZANE Z RZEKOMYM POMNAŻANIEM PIENIĘDZY
Do wabienia nowych ofiar na starą metodę oszustwa polegającą na reklamowaniu sposobów szybkiego pomnożenia gotówki wykorzystuje się media społecznościowe. Inwestorzy otrzymują propozycję skorzystania z luk w systemie walutowym oraz wykorzystania dodatkowych środków pieniężnych w celu uzyskania wielotysięcznego zysku z kilkuset zainwestowanych złotych. Po uzyskaniu dostępu do gotówki oszuści często blokują ofierze możliwość dalszego kontaktu z sobą za pośrednictwem mediów społecznościowych lub telefonicznie.
OSZUSTWA ZWIĄZANE Z ANONIMOWYMI ZAKUPAMI
Oszust kontaktuje się z ofiarą przez stronę internetową z ogłoszeniami o pracę lub ofiara odpowiada na ogłoszenie pracy polegającej na ocenie usługi przesyłania przekazów pieniężnych. Oszust często przesyła ofierze czek do zdeponowania i poleca wysłanie przekazu pieniężnego oraz zatrzymanie w ramach wynagrodzenia części kwoty, na którą opiewa czek. Ofiara wysyła pieniądze, oszust je odbiera, a gdy czeku nie udaje się zrealizować, ofiara odpowiada za pokrycie całej kwoty.
OSZUSTWA ZWIĄZANE Z NADPŁATAMI
Oszust przesyła ofierze czek, który wygląda na prawidłową płatność za usługę lub produkt. Zazwyczaj kwota na czeku przekracza sumę oczekiwaną przez ofiarę i oszust prosi o zwrot nadwyżki przekazem pieniężnym. Gdy czeku nie można zrealizować, ofiara musi zapłacić pełną kwotę.
WYŁUDZENIA
Korespondencja od osób podających się za przedstawicieli godnych zaufania podmiotów, takich jak banki i instytucje kredytowe, mająca na celu wyłudzenie danych osobowych lub hasła od ofiary. Wyłudzanie (ang. phishing) to nielegalna próba kradzieży danych osobowych lub wprowadzenia złośliwego kodu lub oprogramowania na inny komputer zazwyczaj dokonywana przez wiadomość e-mail (niekiedy również przez telefon lub wiadomość tekstową)
OSZUSTWO ZWIĄZANE Z ZAWARCIEM ZNAJOMOŚCI
Ofiarą manipuluje się tak, aby sądziła, że nawiązała bliską znajomość z kimś poznanym w Internecie, często za pośrednictwem mediów społecznościowych, na forum internetowym lub na stronie randkowej. Ofiara często emocjonalnie angażuje się w związek i niekiedy nazywa odbiorcę narzeczonym/narzeczoną.
OSZUSTWA ZWIĄZANE Z WYNAJMEM NIERUCHOMOŚCI
Ofiara przesyła pieniądze na kaucję za wynajem nieruchomości i nigdy nie uzyskuje dostępu do wynajmowanej nieruchomości lub ofiara jest właścicielem nieruchomości i otrzymuje czek od osoby zainteresowanej wynajmem, która prosi o zwrot przekazem pieniężnym części kwoty, na którą opiewa czek, ale czeku nie udaje się zrealizować.
OSZUSTWA ZWIĄZANE Z MEDIAMI SPOŁECZNOŚCIOWYMI
Jeżeli cyberprzestępca uzyska dostęp do Twoich kont w mediach społecznościowych, będzie miał również dostęp do Twoich bliskich przyjaciół i rodziny. Przestępcy i naciągacze mogą wykorzystywać to, jak wiele informacji osobistych udostępniamy w Internecie, a następnie użyć tych informacji do przygotowania umiejętnych i bardzo szczegółowych historyjek, na które będą chcieli złapać naszych przyjaciół i rodziny, często włączając w to prośby o pieniądze.
OSZUSTWA ZWIĄZANE Z WIADOMOŚCIAMI SMS/SMISHINGIEM
Uważaj na wiadomości z ponagleniem, zachętą do kliknięcia linku prowadzącego do podejrzanej strony internetowej lub namową do mimowolnego podania informacji osobistych, które można by wykorzystać przeciwko Tobie.
OSZUSTWA ZWIĄZANE Z PODATKAMI
Osoba podająca się za przedstawiciela urzędu kontaktuje się z ofiarą i informuje o zaległościach z podatkami, które należy natychmiast zapłacić, aby uniknąć aresztowania, deportacji lub utraty prawa jazdy/paszportu. Aby zapłacić podatki, ofierze poleca się przesłanie przekazu pieniężnego lub zakup przedpłaconej karty debetowej. Pracownicy urzędów nigdy nie żądają natychmiastowej płatności ani nie dzwonią w sprawie zaległości podatkowych bez uprzedniego przysłania pisma w tej sprawie.
TELEMARKETING
Do telemarketingu w szerokim znaczeniu zalicza się niemal każdą transakcję handlową, w której wykorzystuje się telefon do nawiązania połączenia z klientem indywidualnym i telemarketerem lub sprzedawcą lub odebrania takiego połączenia w celu przekazania środków, np. gotówkowych przekazów pieniężnych lub środków zapisywanych na karcie przedpłaconej w ramach płatności za towary lub usługi oferowane lub sprzedawane za pośrednictwem telemarketingu, często w stosunku do promocji na „darmowe” lub bardzo mocno przecenione wakacje, oszustw związanych z nagrodami lub sprzedażą magazynów w „okazyjnej” cenie.
źródło częściowe: publikacja Komendy Wojewódzkiej Policji w Łodzi